søndag den 11. december 2011

Hvorfor er det svært at skrive et blog-indlæg?

Jeg har nu siddet i flere timer og kæmpet med at skrive et ”blog-indlæg”. Jeg har prøvet flere forskellige emner for eksempel:
<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->Handicappet personer
<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->Goebbels Time
<!--[if !supportLists]-->· <!--[endif]-->Jordens Søjler
Men lige meget hvor meget jeg anstrengte mig kunne jeg ikke formulere hvad jeg gerne ville udtrykke i mit blog-indlæg. Til sidst blev jeg lidt sur og spurgte min mor; ”hvorfor det er så super svært at skrive en blog?” Og hun svarede; ”det var et godt spørgsmål”. Det var dette som fik mig til at tænke på nogle ting som irriterede mig ved at skrive et blog-indlæg, og kom frem til følgende (både negative, men også positive) faktorer som gør at et blog-indlæg adskiller sig fra en normal stil, og hvorfor det er sværere og nemmere:
Når man skal skrive en stil til sin lærer er det en form for et personligt dokument, som kun læses af ens lærer og en selv, hvorimod at når man skal skrive et blog-indlæg er det et dokument som vil være tilgængeligt for alle mennesker med internet adgang, og derfor kan man komme til at støde nogle religiøse grupper eller hele folkeslag hvis man skriver noget forkert.
Når man skriver et blog-indlæg er det frivilligt om folk vil læse ens forholdsvis korte indlæg, hvorimod at når jeg aflevere en stil til min lærer, har hun intet andet valg end at læse min stil. Dette gør at man bliver nød til at tænke i andre baner, og man bliver nød til at holde en form for spænding igennem hele indlægget, som vil fastholde ens læsere.
Men der er ikke kun negative sider ved at skrive et blog-indlæg, der findes nemlig også nogle positive sider for eksempel:
Det er meget mere frit at skrive et blog-indlæg, da det ikke er en direkte skriftlig aflevering og da jeg er en ”frivillig” forfatter, kan jeg bruge den form for sprog og tegn som jeg har lyst til. Dette betyder at jeg kan vælge at hvert af mine afsnit skal være delt i to dele, den første del forklare hvad forskellene er, og del nummer 2 fortæller hvad dette betyder for min skriftlige proces. Det gør også at jeg har lov til benytte mig af smileyer hvis jeg har lyst ;)
Et blog-indlæg har også den fordel at man kan fortælle sin frie mening og man kan konkludere præcis hvad man har lyst til, uden at have en frygt for at blive trukket en karakter eller 2 ned, for at bruge en forkert analyse-model. Dette gør at jeg personligt kan afslutte dette indlæg med en konklusion, som min lærer nok ikke vil bryde sig om.
Jeg vil mene at det gør det meget nemmere at skrive et blog-indlæg, hvis man får lov at vælge frit fra hjertet og ikke for trukket en pose ned overhoved, som kun har til formål at indsnævre ens syn til et enkelt emne, som for eksempel hvis man skal skrive sit blog-indlæg om en bog eller et teaterstykke.

Feedback ville være dejligt, hvis folk har andre meninger eller noget at tilføje :D
<!--[if !supportLineBreakNewLine]-->
<!--[endif]-->

1 kommentar:

  1. Det glæder mig, at du har taget imod ufordringen om at skrive et blogindlæg!
    Du er inde på nogle centrale overvejelser, som er relevante i ALLE MULIGE skrive- og kommunikationssituationer, nemlig: Hvordan laver man hensigtsmæssig kommunikation - her et blogindlæg. Det kræver, at man forholder sig til AFSENDEREN (hvem er du, hvad har du på hjerte?), TEKSTEN/GENREN (her et blogindlæg, som er en særlig genre, der kræver en særlig skrivestil osv.) og endelig MÅLGRUPPEN/MODTAGEREN (her: "alle" kan læse dit indlæg kontra en dansk stil, som "kun" læses af læreren).
    Min påstand er, at disse overvejelser er mindst lige så relevante, når du skriver dansk stil, som når du skriver blogindlæg/julekort til mormor/læserbrev/jobansøgning (fortsæt selv listen...). Al kommunikation kræver, at man forstår genren og ved, hvordan man mest hensigtsmæssigt "skærer budskabet til". Så på med vanten og vær bevidst om, hvordan du bedst skriver i den enkelte genre.
    Så skal det nok også gå, når dansklæreren retter dine danske stile ;-)

    SvarSlet